Disputa- cum să te comporți corect

Disputa- cum să te comporți corect

Câteva sugestii care să te ajute să te comporți corect atunci când intri într-o dispută:

  • Vorbește la persoana I singular - „Eu”: Dacă vei înlocui „Tu” cu „Eu”, vei evita o reacție defensivă a interlocutorului. De exemplu, imaginează-ți că cineva îți spune: „Ai înțeles? Ești sigur?”. Acum imaginează-ți aceeași persoană spunând: „Am repetat ceea ce am spus adineauri de foarte multe ori, așa că nu sunt sigur dacă m-am făcut înțeles foarte clar. Spune-mi, te rog, dacă am omis să răspund la vreuna din întrebările tale.” 
  • Evită ironiile, de exemplu: „Părul tău arată foarte bine astăzi. L-ai spălat?”. Atunci când ironizezi pe cineva, reacția celuilalt va fi să ne ironizeze la rândul său, și astfel devenim mai degrabă interesați în perpetuarea ironiilor, decât în a asculta și a comunica cu celălalt.
  • Evită sarcasmul. Termenul de „sarcasm” vine din cuvântul grecesc „sarcous”, care semnifică a sfâșia carnea, a sfârteca. Dacă nu vrei să faci asta, atunci nu folosi sarcasmul. 
  • Evită să bați câmpii. Adică nu trece fără discernământ de la un subiect la altul, fără a urmări ordinea de zi a întâlnirii. Studiile arată că atunci când se întâmplă acest lucru, el generează confuzie, urmată de nerăbdare și resentimente. Atunci când nu te ții de subiect, ceilalți dezvoltă reacții emoționale negative. 
  • Nu-i întrerupe pe ceilalți. Acesta nu numai că este un gest nepoliticos, dar nu te ajută deloc să exprimi ceea ce doreai în momentul în care l-ai întrerupt pe celălalt, ba chiar dimpotrivă.
  • Repetă ceea ce ai auzit, pentru a fi sigur ca ai înțeles. De exemplu: „Dacă am înțeles bine, ești de părerea că această problemă poate fi rezolvată prin negociere și că nu este necesar să se ajungă la tribunal. Spune-mi dacă am înțeles bine.”
  • Nu te sfii să pui întrebări de lămurire. Este bine să eviți întrebările care încep cu „de ce?”, pentru că ele creează reacții defensive. Mai bine întreabă „cine”, „ce”, „când”, „cum” sau „unde”.
  • Nu te întoarce în trecut. Dacă te vei referi la întâmplări din trecut, interlocutorul va înțelege că ai o atitudine acuzatoare și va adopta o atitudine defensivă.
  • Nu lua în derâdere sentimentele celorlați. Nu spune care este părerea ta despre sentimentele celorlați, pentru că asta presupune că îi judeci. Atunci când spui: „E o prostie să te simți astfel” sau ”Nu-mi vine să cred că simți asta”, ceilalți devin defensivi. Mai bine vorbește despre genul de comportament pe care ti-ar placea sa-l vezi sau pe care l-ai văzut. 
  • Ascultă. Atunci când cineva observă că nu este ascultat, se va simți înjosit, nerespectat și lipsit de importanță.

Toate comentariile